Meldprotocol ongewenst gedrag basketbalvereniging OBC te Oss

Bij het constateren of ondergaan van ongewenst gedrag houden wij ons aan een strikt meldprotocol. Door middel van het publiceren van dit meldprotocol is het voor iedereen duidelijk welke procedure wij binnen basketbalvereniging OBC hanteren indien er een melding van ongewenst gedrag bij ons binnenkomt. Bij wie de melding gedaan kan worden vind je in het onderstaande document. De vervolgstappen zijn een voortvloeisel uit de toolkit ‘ongewenst gedrag’ van NOC*NSF

Melding ongewenst gedrag komt binnen

De melding komt, eventueel geanonimiseerd, binnen bij de trainer/coach, het bestuur en/of de vertrouwenspersoon. De contactgegevens van de vertrouwenspersoon vind je in de gedragscode (Gedragscode basketbalvereniging OBC).

Bij melding bij de trainer/coach en/of de vertrouwenspersoon wordt het bestuur, eventueel geanonimiseerd op de hoogte gebracht van de melding en de inhoud hiervan.

Het bestuur neemt daarna de volgende stappen:

  • Het bestuur stelt twee “Managers” aan die onderzoek gaan doen naar de situatie. Deze managers kunnen bestuursleden zijn of anderen indien de melding van het ongewenst gedrag één of meerdere bestuursleden betreft.
  • Door de managers wordt beoordeeld of het gemelde ongewenst gedrag in strijd is met de gedragscode van basketbalvereniging OBC (Gedragscode)
  • Door de managers wordt op datum en tijd een logboek bijgehouden over gebeurtenissen en contacten met de betreffende partijen.
  • Er zal nooit een 1-op-1 gesprek met de melder, het slachtoffer *) of de beschuldigde van het ongewenst gedrag plaatsvinden. Er wordt altijd gewerkt volgens het ‘vier-ogen’ principe.
  • De managers passen hoor en wederhoor toe met de melder, het slachtoffer *) en de beschuldigde.
  • Na melding en aanwijzing van de managers wordt binnen 14 dagen met melder, slachtoffer *) en beschuldigde persoonlijk gesproken. Van ieder gesprek wordt door de managers een verslag gemaakt wat door degene met wie het gesprek is gevoerd wordt gelezen en ondertekend.
  • Alle communicatie rond het incident verloopt via de 2 managers, bestuur of vertrouwenspersoon. Zij bepalen, eventueel in overleg met de melder en het slachtoffer *), de wijze van communicatie naar leden, ouders en evt. derden. De managers nemen hierin de leiding.
  • Gedurende de afhandeling worden (met in achtneming van zwijgplicht door bestuur en reeds betrokken leden) geen mededelingen gedaan naar leden, ouders en andere niet direct betrokkenen. Er wordt wel gemeld dat de beschuldigde gedurende de afhandeling op voorlopig non-actief wordt gesteld.

Vervolgstappen na de melding en hoor/wederhoor

  • De beschuldigde wordt altijd op ‘voorlopig non-actief’ gesteld. Dit is de standaard afspraak wanneer iemand wordt beschuldigd, dit is nog geen oordeel.
  • De managers maken duidelijke afspraken met melder, slachtoffer *) en beschuldigde over hoe het onderzoek wordt vervolgd. Denk daarbij aan het afspreken van termijn van behandeling, communicatie en afspraken over contact met het team, de overige leden en/of ouders/verzorgers.
  • De uiteindelijke sanctie wordt door het bestuur bepaald na afronding onderzoek en eventueel na overleg en ondersteuning van NOC*NSF door een vertrouwenspersoon. (Zie ook Sanctiebeleid)
  • Het bestuur legt de uiteindelijke sanctie op of spreekt een eindconclusie uit. Het bestuur bepaalt of en zo ja hoe de communicatie na de eindconclusie naar “derden” zal zijn.
  • Ten alle tijden kan de vertrouwenspersoon advies geven over de te nemen stappen aan het bestuur. Het bestuur informeert de melder en het slachtoffer *) over de aanwezigheid van managers en het bestaan van de vertrouwenspersoon als aanspreekpunt en eerste opvang voor de melder en het slachtoffer *).
  • De vertrouwenspersoon van NOC*NSF kan voor overleg en informatie worden betrokken voor advies en ondersteuning over hoe om te gaan met situatie met betrekking tot ongewenst gedrag.
  • Wanneer de zaak is afgerond, volgt er altijd een evaluatie tussen bestuur, de managers en de vertrouwenspersoon.

*) Voor al het bovenstaand geldt dat, indien de melder en het slachtoffer één en dezelfde persoon zijn, deze benamingen in de procedure die hierboven is beschreven worden samengevoegd.

Communicatie naar pers en/of justitie

Mocht er aandacht komen voor de zaak vanuit media, zal de voorzitter van het bestuur hierover met de media communiceren. Bij beschuldiging van ongewenst gedrag door de voorzitter zal communicatie automatisch overgaan naar de vicevoorzitter of de secretaris. De communicatie over het ongewenst gedrag naar de media zal ten alle tijden in zo minimale vorm worden gedaan. Dit ter bescherming van zowel slachtoffer als beschuldigde.

Mocht het ongewenst gedrag als mogelijk strafbaar kunnen worden aangemerkt, dan wordt hier ten alle tijden door het bestuur aangifte van gedaan. Dit gebeurt altijd in overleg met het slachtoffer.

Afwijking van het meldprotocol ongewenst gedrag

Afwijking van dit meldprotocol kan uitsluitend in overleg en na goedkeuring door het slachtoffer. Indien er wordt afgeweken dient dit altijd schriftelijk aan het slachtoffer te worden bevestigd. Het slachtoffer keurt door ondertekening van deze bevestiging de afwijking van de meldprocedure goed.

Opgesteld door het bestuur van basketbalvereniging OBC uit Oss

27 september 2024